نگاره‌ روباه بالدار از آثار هنری دوره ساسانی – ابریق طلایی سنجاب پرنده و روباه بالدار

نگاره های زیبای روباه بالدار و سنجاب پرنده بر روی جام های طلایی سیمین در دعا سایت

نگاره‌ روباه بالدار از آثار هنری دوره ساسانی - ابریق طلایی سنجاب پرنده و روباه بالدار

نگاره‌ روباه بالدار از آثار هنری دوره ساسانی – ابریق طلایی سنجاب پرنده و روباه بالدار

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعا سایت doasite.com نگاره‌ روباه بالدار از آثار هنری دوره ساسانی – ابریق طلایی سنجاب پرنده و روباه بالدار را برای شما عزیزان قرار دادیم . در آثار هنری که از دوره ساسانی کشف و پیدا شده است جام های سیمین طلایی  دیده می شود که بر روی آنها تصویر روباه با بال های باز ایجاد شده است که بسیار شگفت انگیز می باشد . منظور از روباه بالدار و سنجاب پرنده بر روی جام های طلایی در آن زمان چه بوده است در ادامه مطلب مشاهده خواهید کرد …

نگاره‌ روباه بالدار از آثار هنری دوره ساسانی - ابریق طلایی سنجاب پرنده و روباه بالدار نگاره های روباه بالدار نگاره سنجاب پرنده نگاره‌ روباه بالدار از آثار هنری دوره ساسانی - ابریق طلایی سنجاب پرنده و روباه بالدار سنجاب پرنده بر روی جام طلایی سیمین روباه بالدار بر روی جام طلایی ابوریحان بیرونی ابریق طلایی ساسانی آثار هنری دوره ساسانی
نگاره‌ روباه بالدار از آثار هنری دوره ساسانی – ابریق طلایی سنجاب پرنده و روباه بالدار

نگاره‌ روباه بالدار از آثار هنری دوره ساسانی – ابریق طلایی سنجاب پرنده و روباه بالدار,نگاره های روباه بالدار,نگاره سنجاب پرنده,آثار هنری دوره ساسانی,ابریق طلایی ساسانی,ابوریحان بیرونی,سنجاب پرنده بر روی جام طلایی سیمین,روباه بالدار بر روی جام طلایی

نگاره‌ روباه بالدار از آثار هنری دوره ساسانی – ابریق طلایی سنجاب پرنده و روباه بالدار

ابوریحان بیرونی در فصل نهم از کتاب «آثارالباقیه» روایت عجیبی را به نقل از «ابوسعید مهندس» و «ابوالقاسم طاهری» بازگو می‌کند که به‌رغم غرابت، شواهدی از پیشینه کهن‌تر آن در فرهنگ ایران در دست است.

بیرونی ضمن نقل حرکت مردی با ریش بلند که گِل قرمز به همراه داشته و مرد دیگرِ کوسه رو و خرسوار در گذرهای شهر شیراز، می‌گوید که “این روز «اَبسال وهار» نامیده می‌شود و پادشاهان کیانی آنرا «بهار جشن» می‌نامیده‌اند”. بیرونی همچنین نقل می‌کند که “در آغاز این روز، «جرشانجره» ظهور می‌کند. آنان روباهان پرنده (در متن اصلی: «ثعالبٌ طیّاره») از زمان پادشاهان کیانی هستند و خوشبختی آن روزگاران و شادابی زمان آنان به وجود این روبهان بود. آنگاه که اینان منقرض شدند، آنان نیز منقرض شدند”.

“شاید شنونده از نقل روباهان پرنده در شگفت شود، اما شخصی که برای من موثق است، یعنی ابوالقاسم علی بن احمد طاهری خبر آورده که فرماندار اسبیجاب در سال ۳۷۹ برای نوح بن منصور- صاحب خراسان (منظور پادشاه سامانی) روباهی فرستاد که بال‌هایی بر پهلوی خود داشت. وقتی کسی به او نزدیک می‌شد، بال‌هایش را می‌گشود و وقتی دور می‌شد، بال‌ها را جمع می‌کرد. او گفت که از دیدار این روباه که در قفس بود، متبرک شده است.

اما قضیه روباه بالدار که بیرونی یا کاتبان آثارالباقیه آنانرا «جرشانجره» نامیده‌‌اند، دارای سابقه‌ و پیشینه‌ای طولانی‌تر است. نگاره‌هایی شبیه روباه بالدار بر چندین اثر هنری دوره ساسانی دیده شده است: ابریقی سیمین در موزه هرمیتاژ، جامی سیمین در موزه بریتانیا، پارچه‌های زربفت در موزه فلورانس، گچبری از محوطه ساسانی شهرری، و به ویژه نگاره‌ای به مانند یک روباه بالدار بر جامه شاه سوارکار و ناشناخته سنگ‌نگاره تاق‌بستان در کرمانشاه که به احتمال از آن پیروز یکم است.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاسایت (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.