آیا خداوند تمام صفات خود را به خاندان عصمت و طهارت داده است ؟

همه خوبی ها و صفات زیبای الهی برای امامان و پیامبران در دعا سایت

آيا خداوند تمام صفات خود را به خاندان عصمت و طهارت داده است ؟

آیا خداوند تمام صفات خود را به خاندان عصمت و طهارت داده است ؟

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعا سایت doasite.com آیا خداوند تمام صفات خود را به خاندان عصمت و طهارت داده است ؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم . خداوند تبارک و تعالی دارای صفات فراوانی است از جمله صفات خداوند رزاق بودن خداوند است رزاق یعنی روزی دهنده صفات دیگر  خداوند صفت ستار العیوب بودن خداوند که عیب های بنده های خود را می پوشاند . ولی آیا خداوند همه صفات خود را به امامان و پیامبران به طور کامل داده است ؟

آیا خداوند تمام صفات خود را به خاندان عصمت و طهارت داده است ؟ صفای زیبای خداوند صفات رزاق و ستار العیوب خداوند صفات خداوند در خاندان عصمت صفات خداوند در خاندان طهارت صفات خداوند برای پیامبران صفات خداوند برای اهل بیت و ائمه اطهار صفات خداوند برای انبیای الهی صفات خداوند برای امامان معصوم آیا خداوند تمام صفات خود را به خاندان عصمت و طهارت داده است ؟
آیا خداوند تمام صفات خود را به خاندان عصمت و طهارت داده است ؟

آیا خداوند تمام صفات خود را به خاندان عصمت و طهارت داده است ؟,صفات خداوند در خاندان عصمت,صفات خداوند در خاندان طهارت,صفات خداوند برای امامان معصوم,صفات خداوند برای انبیای الهی,صفات خداوند برای پیامبران,صفات خداوند برای اهل بیت و ائمه اطهار,صفای زیبای خداوند,صفات رزاق و ستار العیوب خداوند

آیا خداوند تمام صفات خود را به خاندان عصمت و طهارت داده است ؟

حضرات معصومین علیهم السلام مظهر اسمایی الهی هستند چه این که آنها واسطه فیض اند در این‌جا به دو نکته اشاره می‌کنیم:

۱. انسان کامل، تجلی اعظم یا مظهر اتم خداوند: بر اساس این دیدگاه(حکمت متعالیه و عرفان نظری) همه‌ی عالم مظهر و جلوه حق است و موجودی نیست که تجلی حق نباشد. نکته‌ی مهم در این‌جا این است که در میان تمام موجودات که مظاهر نسبی و ناقص حق تعالی به شمار می‌آیند و بخشی از اسمای الهی را جلوه‌گر هستند؛

تنها انسان کامل است که مظهر جامع حق است و می‌تواند آن‌گونه که حق تعالی می‌خواهد تجلی‌گر تمام اسما و صفات او باشد؛ به همین دلیل انسان کامل را تجلی اعظم و مظهر اتم حق تعالی خوانده‌اند.[۱]

۲. انسان کامل خلیفه حق تعالی: یکی از نسبت‌هایی که عارفان میان انسان و خدا بر قرار می‌دانند، خلیفه الله بودن انسان کامل است. جانشینی از خداوند از سوی خداوند نیز تنها هنگامی ممکن است که صفات خداوند در او تحقق یابد، صفاتی که خداوند با آنها عالم را تدبیر می‌کند.[۲]

حال با توجه به این دو نکته معنای این روایات که ائمه(ع) اسمای حسنای خدایند، روشن می‌شود؛ زیرا معنای این روایت این است که ائمه(ع) برترین جلوه‌گر اسما و صفات خداوند و جانشینان او هستند و به این جهت می‌توانند عالم را به اذن خداوند تدبیر کند. رازق خداوند است ولی آنها واسطه رزق اند در برخی دعا ها آمده : (بیمنه رزق الوری، و بوجوده ثبتت الارض و السماء)

مراد آن است حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف می باشند که خدای متعال به طفیل وجود آن حضرت رزق و روزی به خلائق عنایت فرموده و زمین و زمان را پا برجا و ثابت نموده است.

[۱]. ر. ک. یزدان پناه، یدالله، مبانی و اصول عرفان نظری، ص ۵۹۱، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، چاپ سوم، ۱۳۹۱ق.
[۲] . همان، ص ۶۰۲.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاسایت (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.