آداب و زمان و مکان ختومات سوره یس برای برآورده شدن حاجت تضمینی

مطلبی که امروز در سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعا سایت doasite.com برای شما عزیزان آماده کردیم آداب و زمان و مکان ختومات سوره یس برای برآورده شدن حاجت تضمینی هست . چگونگی ختم کردن سوره یاسین برای حاجت روا شدن – نحوه ختومات سوره یس . امیدوارم که کارگشای مشکلات شما عزیزان واقع شود .

آداب و زمان و مکان ختومات سوره یس برای برآورده شدن حاجت تضمینی روشی تضمینی و موثر مخصوص ختم سوره مبارکه یاسین روش ختم کردن سوره مبارکه یاسین ختومات سوره یس برآورده شدن حاجت با ختم مجرب سوره یس آداب و زمان و مکان ختومات سوره یس برای برآورده شدن حاجت تضمینی
آداب و زمان و مکان ختومات سوره یس برای برآورده شدن حاجت تضمینی

آداب و زمان و مکان ختومات سوره یس برای برآورده شدن حاجت تضمینی,ختومات سوره یس,روش ختم کردن سوره مبارکه یاسین,برآورده شدن حاجت با ختم مجرب سوره یس,روشی تضمینی و موثر مخصوص ختم سوره مبارکه یاسین

آداب و زمان و مکان ختومات سوره یس برای برآورده شدن حاجت تضمینی

آداب و زمان و مکان ختومات سوره یس برای برآورده شدن حاجت تضمینی روشی تضمینی و موثر مخصوص ختم سوره مبارکه یاسین روش ختم کردن سوره مبارکه یاسین ختومات سوره یس برآورده شدن حاجت با ختم مجرب سوره یس آداب و زمان و مکان ختومات سوره یس برای برآورده شدن حاجت تضمینی
آداب و زمان و مکان ختومات سوره یس برای برآورده شدن حاجت تضمینی

روشی بسیار مجرب و موثر و تضمینی برای ختم سوره مبارکه یاسین جهت حاجت گرفتن – ختومات سوره یس مخصوص برآورده شدن حاجت . امیدواریم که کارگشای مشکلات شما عزیزان واقع شود .

ختومات سوره یاسین برای حاجت روایی

آداب خواندن سوره مبارکه یاسین،در زمان و مکان های خاص، به تعداد معین و به گونه های مخصوص می باشد که از آن با عنوان«ختومات یاسین»یاد می شود. بنابراین خواندن سوره مبارکه یاسین، مثلاً یک مرتبه  یا چند مرتبه  در هر روز و اهدای ثواب آن به حضرت زهرا(س) یا امیرمؤمنان(ع) یا حضرت زینب(س) یا امامان معصوم(ع) شرایط و قیودی را که در اینجا یادآور می شویم، ندارد.

آداب ختومات برای وقتی است که انسان برای برآورده شدن حاجتی به یک دستورالعمل و ختم خاص روی می آورد. در آن صورت است که رعایت چند مطلب ذیل ضرورت پیدا می کند:

استخاره و انتخاب

اجرای دستورالعمل ها و خواندن یکی از ختومات «سوره مبارکه یاسین» توفیقی است که نصیب همگان نمی شود. حتّی شخصی که به لطف خدا ختمی را به انجام رسانده است، معلوم نیست که همیشه این عنایت شامل حال او باشد و در هر زمان بتواند این کار را انجام دهد؛ زیرا درِ رحمت الهی،گاهی  به روی اشخاص باز می شود. با توجه به این منزلت و پایگاه والای ختومات است که می توان گفت: فردی که بر انجام ختمی مصمّم گشته است،حتماً قلبی نورانی دارد و توفیقی الهی او را همراهی می کند که توانسته است با عزمی راسخ  خود را برای  انجام یک ختم  آماده سازد. بنابراین،خواندن سوره یاسین برکت و رحمتی است که انسان آن را به دست می آورد، اما رحمت برتر برای او وقتی است که بتواند یک یا چند ختم آن را به جا آورد؛ زیرا ،در انجام ختم،انسان مدت بیشتری با یاسین همراه است و با زدودن کدورت های دل از دنیا جدا و در عالم معنا پرواز می کند.

ختومات دارای انواع گوناگون و طریقه های بسیاری است؛ مثلاً خواندن هفت،ده ،چهل و یا حتّی هفتاد مرتبه سوره یاسین در یک روز،که در ختومات آمده بود. و نیز مدّت خواندن از یک تا هشتاد روز هم گسترش داشت و اشتغال آدمی به انجام ختومات، در برخی از اوقات، به ساعت ها هم می رسد.بنابراین،ختومات دارای دایره ای وسیع و انواع فراوان و گوناگون می باشد. از طرف دیگر، انسان ها از نظر شخصیتی دارای تفاوت های بسیار هستند؛ از قبیل حالات و روحیات متفاوت، میزان عبودیت و دوری از گناه، هم نشینی با خوبان و بدان، اخلاق و خصلت های گوناگون، دختر یا پسر، زن یا مرد بودن، تفاوت سن(نوجوانی،جوانی،میانسالی یا کهنسالی)، دارا بودن روح سبک یا سنگین، تفاوت سرعت در حرکت های معنوی. مجموعه ی این امور از آدمیان اشخاصی متفاوت می سازد؛ به طوری که حتّی نمی توان دو نفر را در همه ی جهات یکسان پیدا کرد.

مطلب قابل توجه دیگر این است که هر فردی که به انجام عملی رومی آورد، دارای نیاز،حاجت و هدف مخصوص به خود است و همه از خواندن و انجام ختومات، یک هدف را تعقیب نمی کنند. همه ی این تفاوت ها انسان را به این ضرورت می رساند که هر فرد لازم است دستورالعمل مناسب با شخصیت و نیاز خود را انتخاب کند و انجام دهد. از این رو لازم است به درگاه الهی رو آورد و از او کمک بطلبد و از خدا بخواهد که او را تنها نگذارد و به راه مستقیم هدایتش کند و ختمی را که کارگشا و نزدیک ترین مسیر به هدف باشد، به او بنمایاند. و خدای مهربان، به یقین، او را به سرچشمه حقیقت هدایت خواهد کرد و بدین جهت است که بزرگان اهل معنا مناسب دانسته اند شخص با استخاره دستورالعملی را انتخاب و به انجام آن اقدام کند.

صدقه و انفاق به نیازمندان

با نگاهی گذرا به دستورات معنوی اسلام، اثبات می شود که همواره انجام عبادات همراه با توجه به خلق خدا و سود رساندن به آنها می باشد و آن طور نیست که عبادتی بدون توجه به مردم مورد تأکید دین مبین اسلام باشد. مثلاً در ماه مبارک رمضان  انسان روزه می گیرد و عبادت بیشتری به جا می آورد و دست نیاز و دعا به پیشگاه خدا دارد، در نهایت به روز عید فطر که می رسد، بر او واجب است  به عنوان زکات فطره مقداری از مال خود را به فقیران بدهد. فردی که به حج می رود و مراسم آن را به جا می آورد در روز عید قربان گوسفند قربانی می کند و گوشت آن را به مستمندان می دهد. خداوند در قرآن کریم در کنار بر پا داشتنِ نماز انفاق را آورده است و پرداختن زکات را مقرّر فرموده است.

از مجموع این دستورات در می یابیم که خدا عبادت کسی را مقبول درگاه خود قرار می دهد که به خلق خدا نیز نفعی رسانده باشد و توجهی به آنان داشته و فقط،در خلوت عبادت و تنهایی و راز و نیاز،در لاک خود نباشد. از این رو، بزرگان اهل معنا برای نتیجه بخش بودن ختومات و دستورالعمل ها فرموده اند که لازم است انسان در آغاز یا در میانه و یا فرجام عمل چیزی را به عنوان صدقه به فقیران بدهد و یا گوسفندی قربانی کند و یا مقداری گوشت بخرد و در اختیار آن ها قرار بدهد و یا اینکه با کمک های نقدی در رفع مشکلات آن ها بکوشد؛ زیرا صدقه دادن موجب خشنودی و رضوان الهی می باشد و نیز باعث موفقیت و نتیجه دار بودن «ختم» می شود.

مطلب مهم تر در انفاق و صدقه دادن به مستمندان این است که این عمل نوعی سپاس از خداست به جهت توفیق در انجام این ختومات و عبادات. یعنی آدمی می بیند که خدا در رحمت را به روی او گشوده و او را بر سر سفره ی پر خیر و برکت «یاسین» نشانده است؛ لذا ،به شکرانه ی این نعمت بزرگ،به دیگران خیرات می کند و در راه شادی آنان می کوشد.

«یاسین» برای صاحب ختم

ختومات، که آثار خاصی بر آن ها مترتّب می شود، به طور کلّی از انسانی ریاضت کشیده و اهل معنا و سالک راه معنویت به دیگران می رسد. انسان های بزرگ بوده اند که با مراقبت های معنوی و روحانی و زحمت های بسیار توانسته اند آن آثار را کشف کنند و به ارمغان در اختیار دیگران قرار دهند. پس در پای هر دستورالعمل، انسانی بزرگ و صاحب کشف و کرامت ایستاده است و آن دستورالعمل درختی است پر ثمر که باغبان برای رشد آن رنج بسیاری را بر خود هموار کرده است؛ لذا قدرشناسی از صاحبان نعمت، اقتضا می کند که ما به صاحبان دستورالعمل ها بی اعتنا نباشیم و آن ها را از یاد نبریم و با خواندن سوره مبارکه یاسین و اهدای ثواب آن به روح آن بزرگان، مراتب قدرشناسی خود را ابراز داریم. در این صورت است که فرد می تواند راه رسیدن به مقصد و مقصود خود را هموار ببیند و از خواندن ختمی خاص،آثار مناسب را برداشت کند و به نتایج آن امیدوار باشد.

وحدت زمان و مکان در ختم «یاسین»

در باب  ختومات، یکی از با اهمیت ترین آداب انجام آن، رعایت وحدت زمان و مکان است. ناگفته نماند که این مطلب مربوط به دستورالعمل ها و ختوماتی است که در یک روز یا یک مجلس پایان نمی یابد و انجام دادن آن ها طی چند روز صورت می پذیرد. مانند ختم یاسین که حالت های مختلفی دارد؛ مثلاً در ده روز، هر روز هفت مرتبه یا در چهل روز، هر روز هفت مرتبه می باید یاسین را تلاوت کرد. در این جا، بر کسی که می خواهد مدتی را در آستانه ی قرآن باشد و مصمم گشته است چنین ختمی را به جا آورد، لازم است که وحدت زمان و مکان را رعایت کند؛ یعنی، در هنگام انجام ختم، هر روز در زمانی معین به مکانی خاص رفته، طبق دستور، به تلاوت آیات و یا خواندن اذکار بپردازد تا به نتیجه مطلوب دست یابد و به مقصد و حاجت خویش نزدیک شود. باتوجه به اهمیت این موضوع در ختومات یاسین و تاثیر آن در روشن  شدن نتایج ختومات،نگاهی گذرا به این دو مفهوم خواهیم داشت:

وحدت زمان: مقصود از وحدت زمان در ختم یاسین این است که فرد برای خواندن قرآن و اذکار مورد نظر اهمیت قائل شود و برای آن عمل زمانی را  معین می کند که در آن تمرکز روحی بیشتری دارد. او  باید، به یاد داشته باشد که در تمام مدت به جا آوردن ختم،در همان وقت خاص و با حضور قلب به عبادت و راز و نیاز خداوند مشغول گردد. این زمان خاص ممکن است در ابتدای روز و بعد از نماز صبح باشد یا آخر شب  یا هر وقتی که ارتباط او با دیگران کمتر است. به هر حال، او امور زندگی خود را طوری تنظیم کند که برخوردی با زمان انجام ختم پیدا نکند. آنگاه،کمال سعی را داشته باشد تا ختومات و اذکار در زمان خود انجام گرفته و هیچ خلل و نقصی در نظم آن ها وارد نشود. اگر حادثه ای، اختیار را از کف او ربود و یا مزاحمتی پیش آمد، باید کوشش کند،در حد توان، مقداری از اول و یا آخر وقت مقرر را درک کند. یعنی،اگر زودتر ختم را به جا می آورد،باید طوری آغاز کند که اواخر ختم در اوایل وقت مقرر  واقع شود و مقداری از اعمال ختم، در آن وقت مقرر انجام شود  و اگر مجبور شد دیرتر انجام دهد، به گونه ای ختم را آغاز کند که مقداری از زمان اشتغال به ختم در اواخر وقت مقرر قرار گیرد.

در این باره، توصیه دیگری وجود دارد و آن این است که فرد می تواند ختم خود را پس از یکی از نمازهای روزانه قرار دهد. در این صورت،اگر روزی نمازش به تاخیربیفتد، باز هم عمل او بعد از آن نماز واقع شده است. در این صورت، می توان گفت که او ختم را، در هر روز، بعد از نماز و در وقت خاص به جا آورده است.

وحدت مکان: علاوه بر انتخاب زمان خاص، فرد علاقه مند به انجام ختومات باید مکان خلوت و بی مزاحمتی را برای خود معین کند و هر روز آنجا حاضر شود و به مناجات و عمل خاص خود بپردازد. روشن است که برای انجام این حرکت مهم، باید مکانی را برگزیند که دور از رفت و آمد افراد باشد؛ یعنی، در تنهایی و با تمرکز ذهن و حضور قلب، به انجامِ آن ختم روی آورد. پس، مقصود از مکان خاص جایی است  ثابت و معین که توجه و حضور قلب انسان را بالامی برد. بنابراین اگر به جا آورنده ختومات و اذکار برای خود جایی را معین نکند و در هر جایی که شده، به خواندن اذکار بپردازد معلوم می شود که این فرد برای اعمال خود اهمیت لازم را  قائل نیست و این روش ضمن اینکه حضور قلب را از بین می برد چه بسا انسان را به ریاکاری و خود نمایی نزدیک  کند. در مقابل،کسی که کنج تنهایی را انتخاب می کند، در مناجات با خدا دلی روشن داشته و بی تردید از اعمال خود بهره ای بسیار می برد.

برای این که وحدت مکان، در طول مدت ختم حفظ شود، بهتر است فرد در مکانی  که هر روز می نشیند و به خواندن یاسین و ذکر مشغول می گردد، سجاده یا زیراندازی مخصوص پهن نماید. اگر روزی نتوانست، در آن مکان حضور یابد، این سجاده را درجای جدید افکنده و اذکار خود را روی آن به جا آورد. در این صورت، هرچند نتوانسته است در مکان روز  پیشین باشد، اما روی سجاده و زیراندازی که در آن مکان بوده اعمال را به جا آورده است. بدین شکل، مقداری از وحدت مکان حفظ شده است.

بی گمان، معین کردن زمان و مکان خاص برای عبادت نشان دهنده این است که فرد خلوت کردن با خدا را دوست داشته، قصد دارد که دل از دنیا برکنده، اشتغال های آن را از خود دور سازد و از همه چیز روی برگردانده و فقط چهره دل به جانب او داشته باشد. از این روی، هر شب و هر روز، آن مکان و زمان را جستجو می کند و به طرف آن می رود. در حقیقت،آن مکان مسجد کوچکی است که با علاقه و عشق خود آن را ساخته است. هنگامی که به طرف آن مکان خاص می رود، عشق به عبادت از باطن او فوران می کند. این جاست که معنویت، همه وجود او را فرا می گیرد. بی شک، این وضع قابل قیاس با آن وضعی که انسان در هر زمان و مکانی ختمی را به جا آورد  و مراقبت نکند که جایی خلوت و زمانی فارغ از دنیا داشته باشد، بسیار تفاوت دارد؛ چون در این صورت،معنویت قابل توجهی را به دست نخواهد آورد. بدین جهت است که در کلمات بزرگان اهل معنا، رعایت وحدت زمان و مکان به شکل «دستوری الزامی» درآمده است. اگر فرد در پی معنویت و حیات روح و نورانیت قلب و دست یابی به اثر مخصوصی از ختمی باشد، می بایست، برای انجام آن، زمان و مکان خاصی را معین کرده و همیشه در رعایت آن ها بکوشد.

در باب رعایت وحدتِ زمان و مکان، نکته ارزنده دیگری وجود دارد. خداوند عالم همه امور را به وسیله ی فرشتگان انجام می دهد؛ یعنی، بر هر کاری فرشته ای موکل کرده است و در هر مکانی، فرشتگان بسیاری قرار داده است. آن گاه که انسان،در مکان و زمان خاص، ذکر و ختمی را به جا می آورد، فرشتگان آن محیط با او دوست گشته و انس گرفته و برای او دعا می کنند و در واقع، او را در انجام ختم کمک می کنند و به دعای او آمین می گویند. این نکته مهم بدان معناست که فرد، در راه رسیدن به مقصد، هرگز تنها نیست و فرشتگان بیشتری او را همراهی می کنند و در راه تحقق و وصول به اهداف و مقاصد، کمک کار او می باشند. پس می توان گفت که وحدت مکان، در راه حرکت کردن به سوی خدا، همراه ساختن فرشتگان بیشتر و در نتیجه برآورده شدن حاجت ها را در پی دارد. اگر انسان برای رسیدن به هدفی و یا برداشتن مانعی خود به تنهایی اقدام کند، ممکن است به نتیجه ی مطلوب نرسد. اما اگر دیگران در کنار او قرار بگیرند و در وصول به هدف و رفع آن مانع او را همراهی و کمک کنند، بی تردید به هدف می رسد و مطلوب را به دست خواهد آورد.

بدین جهت است که انجام دادن ختومات، با رعایت آداب آن از جمله حفظ وحدت زمان و مکان، تاثیر بسزایی در تغییرِ حال انسان و هم چنین  بر آورده شدنِ حوائج او دارد. می توان گفت اگر کسی اهل ختومات نباشد و یا خلوتی با خدا نداشته باشد، بعید است تغییری بنیادی در وجود او پدید آید. اما کسی که خلوت نشینی با خدا دارد، بی تردید روحیه ی او تغییر یافته و قلب او به نور ایمان روشن شده و معرفت الهی وجود او را فرا می گیرد.

التماس دعا

منبع : سایت ملکوتی ها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + یازده =